מהו עיצוב מוסרי (אתי)?
המעצבים אחראים על העתיד, פשוט כך.
אתיקה היא מילת מפתח בגישה החדשה לעיצוב וגם לשיווק ומכירה.
פעם יכול היה מעצב המוצר להתעלם מצד שלם באישיותו, זה לא היה רלוונטי לעיצוב עצמו. לא עוד.
דווקא עכשיו כשמצד אחד הצרכנות הפלסטית, העממית, ההמונית וחסרת האחריות נראית כמגיעה לשיאים חדשים של אדישות ואטימות לגבי עתידינו, מתבלט על הרקע הזה סגנון חדש, מתוחכם, בלתי מתפשר, חדשני וכן, לא צריך לפחד ולומר, מוסרי. עיצוב אתי.
צמיד בעיצוב של ute decker זהב מסחר הוגן וכסף ממוחזר, עובד עם חומרים לא רעילים ושאינם פוגעים בסביבה.
ולכן, אישיותו האתית, המוסרית והאחראית של מעצב המוצר מוצאת את ביטויה בעבודתו .
האתיקה של המעצב נעוצה בהבנתו את המשקל המשמעותי שיש בהוספת עוד מוצר לשוק, עוד צרכנות ולכן ראוי שתהיה מפוקחת.
לכאורה יש פה סתירה ואולי אף צביעות, גם לשווק ולמכור מוצרים וגם לבכות על גורלו המדאיג של כדור הארץ ואנחנו בתוכו? ללכת עם ולהרגיש בלי?
מתקן ללפ-טופ, עשוי במבוק, בעיצוב green tuna design
לא סתירה. אל לנו לוותר על התענוגות שהופכים כל אחד מאתנו לאדם מאושר יותר.
אם חפץ מעוצב שהושקעו בו מחשבה ותכנון מוקפדים גורם לי להתרגשות, אם קומפוזיציה של רהיט או בגד מרגשים אותי, אם ספל התה שלי משמח אותי בצורתו על הבוקר, ואם יחד עם זה איני צרכנית כפייתית, הרי שהוספתי שמחה ואושר לעולם וכנראה שאהיה נחמדה יותר לסובבים אותי ואולי אף יצירתית יותר במשך היום.
רהיטים בעיצובה של אמי הנטינג, שימוש בעודפי תעשיה.
צרכנות נבונה ומוסרית מאפשרת לנו להמשיך את כל היופי הזה עוד ועוד גם לדורות הבאים.
נחזור לעיצוב. האתיקה כמוה כסד המונח על ידי המעצב, ופעמים רבות סד ,או צורך ,או אילוץ, מביא איתו מקוריות, חדשנות ונופח אישי של המעצב. הרצון לעיצוב מוסרי לא פוגע ברמת העיצוב, להפך, אותו "סד" אקולוגי יכול להביא לגילוי של טכניקות , חומרים, וקומפוזיציות חדשניות ומקוריות.
תפיסת הקיימות מאלצת את המעצבים לחשוב מעבר לרגע ולראות את המחר, לבחור חומרים ראויים, לחסוך באנרגיה של תהליכי הייצור, לחפש דרכי יצור מקומיות, ולחשוב על המוצר שלהם בסוף חייו הנוכחיים, מה יקרה איתו אח"כ, מה הגלגול הבא שלו?
ספרו של דייויד ברמן
ברגע שהמעצב מכניס את הקוד האתי לתוך עבודתו, או עושה שימוש באדם המוסרי שבו, עבודתו משתנה ואין דרך חזרה.
מעצבים טובים לא מדגישים את העניין האתי אלא מפנימים את הקוד ופונים לעסוק בתכנון מוצר טוב, יפה, שימושי, מסקרן, חדשני וכדאיי למשתמש הקצה. כל אותן תכונות טכניות ואסתטיות שנדרשו מהמעצב מאז ומתמיד נדרשות גם היום כמובן, כאשר האתיקה היא המובן מאליו. עדיין המשתמש צריך לעמוד כל הזמן לנגד עיני המעצב, צרכיו, רצונותיו, טעמו, שיגיונותיו, מוסריותו.
מוסריותו? של המשתמש? לא. זה לא צריך לעניין את המעצב, ולדעתי גם לא את המשווק.
המוצר טוב וראוי , ותכנונו המוסרי הוא יתרון נלווה.
אוטופיה?
לא. צו השעה.
מנורת קמפינג נטענת במתיחה, ללא בטריות.
מנורה מקליפות קוקוס, מוסרי, בר-קיימא בלי לוותר על הסטייל.